Articles in Turkish
Article in Turkish on Trump:
Profesör Rodrigue Tremblay, Montreal Üniversitesi
tarafından kitap "Yeni Amerikan İmparatorluğu ve" Oku (ISBN: 978-9944-119-39-9 NOVA Yayınları, Ankara,
Türkiye 2007)
2.
22 Şubat 2017
Global Research'ten Prof. Rodrigue Tremblay, ABD
başkanı Donald Trump'ın koltuğa oturduğu günden bu yana gerçekleştirdiği
icraatları inceledi.
Prof. Rodrigue TREMBLAY
(Global Research)
Kasım
ayında Amerikalıların yüzde 46.1’i bir emlak kralı olan Donald Trump’ı başkan
olarak seçtiklerinde sonuçlarını çok da düşünmediler. Tabii bir politikacının
gerçekten ne yapacağını ancak iktidara geçtiğinde bilebiliriz. Amerikalılar
gerçekten Cumhuriyetçi başkan adayının vadettiği “değişim”in “kaos” ve
“kargaşa” yaratacağını beklemiyorlardı.
Başkan Trump (1946- ) siyasi
deneyimden yoksun Rasputin kılıklı üç danışmanı yanına alarak göreve başladı.
Dış politikadan sorumlu olup başkanın konuşmalarına yön veren İsrail yanlısı
Yahudi damadı Jared Kushner (1981- ), ‘kıyametçi’ dünya görüşüne sahip aşırı
sağcı medya yöneticisi, Ulusal Güvenlik Konseyi daimi üyesi ve politika
stratejisti Steve Bannon (1953- ) ve son olarak Beyaz Saray’da görev yapan,
başkanın konuşmalarını hazırlayan genç ve deneyimsiz bir diğer danışman olan
Stephen Miller (1985- ).
BEKLENENDEN DAHA DENGESİZ
Göreve başlamasının üçüncü
haftasında Başkan Trump’ın seçim sürecinde ifade ettiği anlamsız sözlerin
dahi ötesine geçen ve beklenenden daha dengesiz bir politikacı olduğu ortaya
çıkmış bulunuyor.
Ben şahsen seçildiği ve
Beyaz Saray’a yerleştiği zaman garip tweetler atmaya son vereceğini düşünüyordum,
ne var ki yanılmışım.
20 Ocak 2017’de göreve
başladıktan bir kaç hafta sonra -daha kabineye yaptığı atamalar Senato
tarafından onaylanmadan önce- Trump bir imparator yahut bir cuntanın yapacağı
gibi bir dizi kararname yayımlaya başladı. Bundaki amaç, sorumlu kurumları ve
seçilmiş Kongre’yi baskı altına almak ve bütün bir Amerikan bürokrasisini
kendi gündemi için işine geldiğince seferber etmekti. Ancak çok ileri gitti.
Savunma Bakanlığına James
Mattis ve Dışişleri Bakanlığına Rex Tillerson’ın atanmasının ardından Başkan
Trump İsrail, Çin ve İran politikalarında revizyona gitti.
Sözde güvenlik kaygılarıyla
ABD sınırlarını yedi Müslüman ülkeye (Irak, Suriye, İran, Sudan, Libya,
Somali, Yemen) kapatan kararnamenin yürütmesi ise Birleşik Devletler yargısı
engeline takıldı.
Şimdi Trump’ın acemi
yönetiminin göreve başlamasını takip eden ilk haftalarda nasıl kaos
yarattığına bir göz atalım.
1-KARARNAMELERLE YÖNETMEK
İSTİYOR
Başkan Donald Trump
bakanlıkları ve seçilmiş Kongre’yi ekarte ederek ülkeyi kararnameler ile
yönetmek eğiliminde.
Bir lider, anayasal
kısıtlamalar olmaksızın kararnameyle yönetme pratiğini benimserse demokrasiye
karşı tehlikeli ve yıkıcı potansiyele sahip bir yaklaşım ortaya çıkar. Olan
da budur, Trump bir otokrat olarak yönetme yoluna gitmiş; sorumlu
bakanlıkların ve Kongre’nin elini kolunu bağlamış, bütün bir bürokrasiye baş
eğdirmiştir. Bu yolda devam ederse, açıktır ki, Trump yönetimi sorumlu
demokratik bir hükümetten öte bir çeşit ‘emperyal-başkanlık’ rejimi
olacaktır.
Bu terim ilk defa tarihçi
Arthur Schlesinger Jr. tarafından Başkan Richard Nixon’un “Başkan yaparsa
yasadışı değildir” anlayışı üzerine bina edilen başkanlığın iktidar alanının
genişletme girişimine cevaben 1973’te yazdığı ‘Emperyal Başkanlık’ adlı
kitabında kullanılmıştır. 2003’te yazdığım ‘Yeni Amerikan İmparatorluğu’ adlı
kitabımda ben de Amerikan başkanlarının zamanla Kongre’den bağımsız olarak
küresel müdehale politikaları üretme yoluna gittiklerine değinmiştim.
Başkan Trump Amerikan
anayasasındaki güçler ayrılığı ilkesine karşın Beyaz Saray’ı siyasi iktidarın
birincil merkezi olarak ele almada Başkan Nixon’u geride bırakmaya hevesli
görünmektedir.
Elbette diğer Amerikan
başkanları da iktidarlarının ilk günlerinde kararnameler yayımlamışlardır
ancak buradaki amaç aslî ve çetrefilli politikaları tartışmasız yürürlüğe
koymak değil seleflerinin terk ettiği prosedürleri yeniden tesis etmekti.
Trump’ın kararnameleri ise;
sağlık, kürtaj, uluslararası ticaret, göç, adalet gibi geniş bir yelpazede,
ilgili bakanlıklara veya kurumlara danışıp uzman raporları beklemeksizin ve
politika değişiminin gerekçelerini halka açıklamaksızın yayımlanıp işleme
konmaktadır.
Diğer birçok ülkede
görüldüğü üzere demokrasiye cephe alıp kararnamelerle yönetme yoluna gitmek
hem lider hem de ülke için yıkıcı sonuçlara sahiptir.
2- DİĞER ÜLKELERİ
DÜŞMANLAŞTIRARAK GERGİNLİK YARATTI
Başkan Donald Trump diğer
ülkelerle gerginlik yaratmak için mazeret aramakta ve dünyanın geri kalanını
Birleşik Devletler’e karşı olarak ele almaktadır.
Mart 2007’de CNN’den Wolf
Biltzer’e verdiği röportajda Donald Trump, George W. Bush’un dış politikasını
sert biçimde eleştirmiş, onu Irak konusunda yalan söylemekle itham etmiş ve
binlerce askerin ölümüne sebep olduğu için “Birleşik Devletler tarihindeki en
kötü Amerikan başkanı” olarak nitelemiş ve yargılanması gerektiğini söylemiş
ve bu eleştirisini bulduğu her fırsatta ileri sürmüştür.
Ne var ki Trump ironik bir
biçimde İran hakkında ısrarla yalan söylemekle ve bunu yaparken İsrail
Başbakanı Benyamin Netanyahu’nun histerik söylemlerine başvurmakla George W.
Bush’un izinden gitmektedir. Çekinmeden yarım düzine ülkenin liderini
aşağılayan Trump daha da ileri giderek Meksikalı başkanı ülkesini işgal
etmekle tehdit etmiştir. Kısacası,Trump’ın George Bush eleştirisi “tencere
dibin kara seninki benden kara” sözünü akla getirmektedir.
Başkan Trump adaylık
sürecinde verdiği sözü hatırlamak durumunda. 27 Nisan 2016’da dış politikaya
dair yaptığı konuşmada “Diğer başkan adaylarından farklı olarak benim
önceliğim savaş ve saldırganlık olmayacak. Diplomasi olmaksızın dış politika
yapılmaz. Bir süper gücün sabır ve itidalin önemini anlaması gücün gerçek
işaretleridir. Irak Savaşı’na karşı olduğumu ve savaşın Ortadoğu’da
istikrarsızlığa neden olduğunu yıllardır söylemekten geri durmadım.” demişti.
3- PATRONLARI
ELEŞTİRİYORDU, PATRONLARIN İSTEDİĞİNİ YAPTI
Başkan Donald Trump Wall
Street’in politikacılar üstündeki etkisini eleştirirken samimi değil.
2016 Başkanlık seçim süreci
boyunca aday Donald Trump, Wall Street firmalarıyla yakın ilişkiler
içerisindeki politikacıları şiddetle eleştirmiş ve defalarca Wall Street’in
(ABD sermayesi, büyük patronlar kastediliyor) Amerikan işçi sınıfını soyan ve
elitleri zenginleştiren yozlaşmış bir kurum olduğunu ifade etmişti. 28 Temmuz
2016’da yazdığı twitter mesajında rakipleri Hillary Clinton ve Ted Cruz’un
Wall Street tarafından satın alındığını ve başkanlığa uygun adaylar
olmadıklarını belirtmişti. 19 Ekim 2016’daki tweet’inde ise “sahtekar Hillary
Wall Street’in kuklası olmaktan öte bir özelliğe haiz değildir” demiş ve
kendisini finansal elit karşısında işçi sınıfının popülist savunucusu olarak
sunmuştu.
Tahmin edin ne oldu!
Trump’ın başkan olarak ilk
hamlelerinden biri 2008 krizi ardından 2010 senesinde uygulamaya konan
Dodd-Frank Reformu olarak bilinen bankacılık düzenlemelerini ortadan
kaldırmak oldu. Yani, politikacıları doğru yoldan saptırmakla suçladığı Wall
Street’in finans devlerinden gelen isteği duraksamaksızın kabul etti. Hatta
daha da ileri gidip öndegelen çokuluslu bankalardan birinde görev yapmış bir
bankeri, Steven Mnuchin’i Hazine Bakanlığı’nın başına getirdi.
Goldman Sachs adlı büyük bir
bankayla yardım ve destek ilişkileri kuran Trump bu bankanın genel müdürü
Gary Cohn’u Ulusal Ekonomi Konseyi’nin başına getirmekle Wall Street’in
ekonomi ve finans politikalarında ne derece etkili olacağını göstermiş oldu.
Öyleyse Trump’ın rakiplerini
Wall Street bankalarının kuklası olmakla itham etmesi yalnızca bir seçim
kampanyasından mı ibaretti ? Bu kesinlikle yanıtlanmaya değer bir soru.
4-BASIN ÖZGÜRLÜĞÜNE VE YARGI
BAĞIMSIZLIĞINA SALDIRDI
Başkan Donald Trump’ın basın
özgürlüğü ve yargı bağımsızlığına karşı durmak bilmeyen saldırıları güçler
ayrılığı ilkesini ihlal etmekle otoriter bir yaklaşım sergiliyor.
6 Şubat’ta Başkan Trump hiç
bir kanıt ileri sürmeden çok ciddi bir suçlamada bulundu: Amerikan medyasını
“terörist saldırılardan bahsetmemekle” itham etti. Ayrıca, anayasaya aykırı
kararnamelerine karşı harekete geçen yargıçları tehdit edip yargı
bağımsızlığına karşı tehditte bulundu.
Açıktır ki Trump’ın
yaklaşımı, basın özgürlüğünü tehdit etmekte ve Birleşik Devletler
Anayasası’nda yer alan güçler ayrılığı ilkesini aşağılamakta ve ihlal
etmektedir.
Bu öyle ufak tefek bir
mesele değil. Bilindiği üzere otoriter rejimler kendilerini kabul ettirmek ve
hesap verme zorunluluğundan kaçınmak için yürütme yoluyla yasama ve yargı
üzerinde baskı oluştur ve yönetimi denetleyecek kurumları susturmaya
çalışırlar.
5-YANLIŞ
EKONOMİK KARARLAR ALDI
Başkan Donald Trump
neredeyse bütün iktisatçılar tarafından reddedilen merkantalist bir
uluslararası ticaret görüşüne sahip.
Başkan Donald Trump ulusal
ve uluslararası koşulları ve Birleşik Devletler ödemeler dengesini, özellikle
sermaye bilançosunu dikkate almaksızın ülkesinin diğer ülkeler karşısında
ticaret malları ve servisler bakımından fazla vermesini istiyor gibi
gözükmektedir. Bu iktisaden yanlıştır. Günümüz dünyasında bir ülkenin
ödemeler dengesi bu şekilde işlemez.
Donald Trump bütün dikkatini
ödemeler dengesinin yalnızca bir yönüne, ticaret dengesine, çevirmekle bir
noktayı kaçırıyor. Örneğin bir ülke kazandığından çok harcarsa ve dışarıya
borçlanırsa bu borçlanma ülkeye yabancı sermaye girişi manasına gelir. Bu tür
bir sermaye girişi bir ülkede yurtiçi harcamaların üretime kıyasla artmasına
sebep olmakla dünyanın geri kalanından mal ve servis alınmasının önünü açar.
Böylece ticaret dengesi açık verirken sermaye bilançosu bir fazlalık
gösterir.
Birleşik Devletlerin ticaret
açığına sahip olmasının arkasındaki temel sebep de dışarıdan çok fazla borç
almasıdır.
Birleşik Devletler
hükümetinin büyük mali açıklar vermesinin sebebi kısmen gelirlerinden fazla
harcaması ve özel sektör ile yabancılardan borç alıp kamu borcunun giderek
yükselmesidir. Bu açıklar ayrıca vergi indirimleri ve yüksek askeri
harcamaların da bir sonucudur. Küresel ekonomi reserv para olarak Amerikan
doları kullanmakta bu durum da ABD’nin kronik bir ticaret açığına sahip
olmasına sebep olmaktadır. Trump ve danışmanları uluslararası finansın nasıl
işlediğini anlamak durumundadır.
Trump yönetimi Birleşik
Devletlerin yıllık ticaret açığını düşürmek istiyorsa hükümet dış borçlanmayı
azaltmalıdır. Aşırı harcama ve dış borçlanma devam ederse ‘ticaret savaşları’
Birleşik Devletlerin ticaret açığını iyileştirmeyecek daha da olumsuz bir
durum yaratacaktır.
Birleşik Devletler
hükümetleri onlarca yıldır savaşları finanse edebilmek için borç üstüne borç
alarak süregelen bir bütçe açığı yarattı. Amerikalı politikacılar ülkelerini
iflasa sürüklemek istemiyorlarsa bunun farkına varmalılar. Geçmişte fazla
genişlemiş imparatorlukların yaşadığı çöküşlere benzer bir durumun günümüzde
sürekli ürettiğinden fazla harcayan bir ülkenin başına gelmeyeceğinin bir
garantisi yok. Ayrıca savaşların ölüm ve yıkımdan başka bir şey üretmediğini
de unutmamak gerek.
6- ORTADOĞU’DAKİ KAOSU
DEVAM ETTİRECEK
Ortadoğu’daki kaosun sona
ereceğine dair umutlar büyük ölçüde sönümlendi.
Trump’ın seçilmesinin olumlu
taraflarından biri Ortadoğu’daki ölümcül kaosa son vermeyi vadetmesiydi. Ne
var ki göreve başlar başlamaz Başkan Trump bu vaadinden caymış gibi
görünüyor.
21 Mart 2016 Amerikan İsrail
Kamu İşleri Komitesi’ndeki konuşmasında batı dünyasının Kudüs’ün Araplar,
Hıristiyanlar ve Yahudilerin beraber yaşadığı BM korumasında uluslararası bir
şehir olarak ele alınmasına dayanan yarım yüzyıllık politikasını değiştirme
sözü vererek, zengin siyonist bağışçılarını pohpohladı. “Amerikan
büyükelçiliğini Tel Aviv’den Yahudilerin ebedi başkenti Kudüs’e taşıyacağı”nı
ilan etti.
15 Aralık 2016’da Trump,
yarım yüzyıldan fazladır süregelen İsrail-Filistin çatışmasına açıkça
İsrail’den taraf olduğunu muhafazakar İsrailli yerleşimcilerin Filistinlilere
ait topraklar üzerine yerleşmesinden yana tavır alarak göstermiş bulunuyor.
Yeni atanan büyükelçi David Friedman da hiç vakit kaybetmeden “Amerikan
büyükelçiliğinin Tel Aviv’den Yahudilerin ebedi başkenti Kudüs’e taşınması”
için çalışacağını açıkladı.
Ayrıca anlaşılıyor ki daha
önceleri Clinton’un tedbirsiz olmakla eleştiren Trump, Suriye konusunda benzer
bir biçimde tehlikeli ve ihtiyatsız bir politika izliyor. Trump 25 Ocak’ta
Suriye Hükümeti’nin rızası olup olmadığını dikkate almadan ve Suriye üzerinde
etkin olan Rusya, Türkiye ve İran’a danışmadan ülkede güvenli bölgeler
oluşturacağını duyurdu. Ancak Trump Suriye’de terörizme sponsor olan Suudi
Arabistan ve Birleşik Arap Emirlikleri liderleriyle konuşmayı seçti.
SONUÇ
Donald Trump’ın
seçilmesinden bugüne kadarki gelişmeler, önümüzdeki yıllar için birçok
meselenin kötü gidebileceğine dair bir dizi endişe yaratıyor. Trump
yönetiminin politikalarının çoğu Birleşik Devletler ve dünyanın karşılaştığı
sorunlara yanlış çözümler içeriyor. Bu yanlış tasarlanmış politikaların,
sorunları çözmek yerine daha da kötüleştirmesi daha mümkün. Bakan ve
danışmanların göreve başlamasıyla işler bir şekilde değişmeye başlamış gibi.
Umalım ki Trump, soğuk kanlı kalmayı başarıp deneyim, bilgi ve salahiyete
önem veren bir yönetim oluştursun, buna çok ihtiyacı var.
__________________________________________
Çeviren: Kemal Berkay Baştuji
* Numaralandırma,
Evrensel'in tercihidir
Son Düzenlenme Tarihi: 22
Şubat 2017
1.
Bu yazı www.globalresearch.ca sitesinde yer alan, Prof.
Rodrigue Tremblay (*) tarafından yazılan Obama's Threat to Launch
a Nuclear Attack on Iran (May 5,
2010) adlı makalenin çevirisidir. Çeviri
için hem site yönetiminden hem de yazardan izin alınmıştır.
Not1: Bu
makaleyi çevirmek için harcadğım emek ve zamandan anlaşılacağı üzere yazarın
söylediklerine genel olarak katılsam da, aşağıda okuyacağınız makale
öncelikle yazarı bağlar.
OBAMA'NIN İRANA NÜKLEER SALDIRI
TEHDİDİ
"(Kıyamet Kuvvetleriyle İsrail
arasındaki) bu savaş, bu çatışmayı kullanarak Yen Çağ başlamadan önce
insanlık düşmanlarını silmek isteyen Tanrı'nın dileğiyle
gerçekleşmiştir." ABD
Eski Başkanı George W. Bush (Fransa Başkanı Jacques Chirac'la 2003 yılında
yaptığı bir konuşmadan).
"Önleyici savaş, (Adolf) Hitler'in
icadıdır. Böyle bir şeyden bahseden Bir insanı ciddiye alıp dinlemem bile.
" Dwight D. Eisenhower
Biz bölgemizde nükleer silahlanma
istemiyoruz. Kimin böyle bir program yürüttüğüne bakmaksızın, bizim bu
konudaki politikamız gayet açıktır. Bizim için İsrail ya da İran olması fark
etmez. İran konusunda bu kadar hassas olan uluslar arası cemiyetin İsrail'e
de dikkat etmesini istiyorum." Recep Tayyip Erdoğan, Türkiye Başbakanı
"Bu anlaşmadaki hiçbir şey,
anlaşmaya imza atan tarafların nükleer enerjiyi barışçıl amaçlarla
geliştirme, araştırma ve üretme hakkını etkileyecek şekilde
yorumlanamaz."
Artık hemen
hemen herkes, 2003'te başlayan Bush-Cheney Irak savaşının kurgu ve kandırmacaya
dayandığını biliyor. Irak'ta, bu ülkeye hukuk dışı saldırmanın gerekçesi
olarak gösterilen "kitle imha silahları " yoktu. II. Bush ve suç
ortakları bunu biliyordu.
Ama inanılmaz
bir şekilde, tıpkı Bush-Cheney hükümetinin 2003'te Irak'a savaş açmak için
Irak'ta kitle imha silahları olduğunu (yalan yere) iddia etmesi gibi, 2010
yılında da Obama-Biden hükümeti, İran'ın uranyum zenginleştirme ve nükleer
enerji santrali kurma programının, İsrail, Avrupa ve ABD için yaşamsal tehdit
oluşturduğunu iddia ederek İran'a karşı tek taraflı yaptırımdan söz ediyor;
hatta İran'a karşı savaş tamtamları çalıyor.
Bariz bir abartı
olmasını yanı sıra, bu iddia son derece de tehlikeli. Uluslararası hukuka
göre zaten yasadışı olan böyle bir askeri saldırının ayrıca çok ciddi
ekonomik sonuçları olacaktır; çünkü böyle bir hareketin dar Hürmüz Boğazı'nı
kapatacağı hemen hemen kesindir. Tüm dünyadaki petrol ticaretinin yaklaşık
%40'ının bu boğaz üzerinden geçerek İran Körfezi'nden çıkıp Arap Denizi'ne
aktarıldığını hatırlatmalı mıyız? Bu boğazın kapatılması, uluslararası petrol
fiyatını hiç görülmemiş derecede yükseltecektir.
Yani, İsrail
lobisi ve savaş yanlısı yeni-muhafazalar (neocon)
medya 2010-11 yılında İran'da, tıpkı 2002-03'te Irak'ta yaptıkları
gibi bir savaş çıkarmayı başaracak olursa, halihazırdaki iltihaplı finansal
kriz tam bir dünya buhranına dönüşebilir. İnanın bana, şu anda dünyaya
gereken sen son şey, iyileşmeye çalışan ekonomiyi rayından çıkaracak bir
petrol şokudur.
Ancak en kaygı
verici gelişme hiç şüphesiz ki, Başkan Barack Obama'nın 6 Nisan 2010'da
yaptığı konuşmada, bu ülkeler Washington'ın istediği çizgiye gelmezse İran ve
Kuzey Kore'ye nükleer saldırı başlatacağını ima
etmesidir. Böyle bir esnek konuşma son derece tehlikelidir, çünkü
nükleer silah kullanılmasının ciddiyetini, tüm dünyanın kaçınması gereken
şekilde bozar niteliktedir. İran'ı kötüleyen açıklamalar yapmak ve diğer
Amerikalı politikacıların bağımsız bir ülkeye karşı sürekli olarak yaptırım çağrısında bulunması
ayrıca, iç politikada olumlu etkileri olsa bile son derece verimsiz bir
yaklaşımdır.
Bunlara ek
olarak bir de, insansız araçların Pakistan'da sivillerin üzerine bıraktığı
bombalar ve Afganistan'ın diğer yerlerinde, Obama hükümetinin başa geldikten
sonra yoğunluğunu iyice artırdığı Amerikalı ölüm birliklerinin yaptıkları
var. Burada bir düzen var: Washington DC'de kim başta olursa olsun, genel olarak hukuk dışı
olan kararlar verilirken, hiçbir hukuki ya da ahlaki ölçüt hesaba
katılmıyor.
İran'ın
yürüttüğü iç politikanın kınanmayacak gibi olmadığı doğru. Burası, demokratik
ve teokratik kuralların karışımıyla yönetilen bir ülke. Ancak, Batı
kriterlerine göre gerçek anlamda demokratik bir ülke olmasa bile, İslami
köktendinci Suudi Arabistan'la kıyaslandığında çok daha demokratik ve
kadınlara karşı çok daha az baskıcı bir ülkedir. Ancak, sırf bir ülkenin iç
politikasını beğenmiyoruz diye o ülkeye savaş açmayız. BM Tüzüğü ve Nuremberg Tüzüğü
öyle demiyor.
Mantıken,
bölgedeki nükleer güce sahip bütün ülkelerin (İsrail, Pakistan, Hindistan)
tıpkı İran gibi Nükleer Silahsızlanma Anlaşmasını imzalaması gerekir, çünkü
nükleer silahların kazara ya da daha kötüsü kasten kullanılması hem bölge hem
de bütün dünya için büyük bir tehdittir. Uzun vadedeyse, nükleer savaşları
engellemek, ama aynı zamanda hiçbir ülkenin kendi ekonomik gelişimini
güçlendirmek için nükleer enerji kullanmasına engel olmayacak yeni ve daha
geniş kapsamlı bir silahsızlanma anlaşmasına ihtiyacımız var. Dünyadaki her
ülkenin uranyum zenginleştirmeye ve nükleer enerji santrali kurmaya hakkı
vardır.
(*) Dr. Rodrigue
Tremblay, Montreal Üniverstesi'nde profesör ve "Yeni Amerikan
İmparatorluğu" kitabının yazarıdır. ISBN: 978-9944-119-39-9
NOVA Yayınları, Ankara, Türkiye 2007.
Dr. Tremblay'ın
son kitabı "The Code For Global Ethics" Prometheus Books, 2010,
[ISBN: 978-1616-14-17-21] İngilizce ve Fransızca olarak basılmıştır.
|
Dr. TREMBLAY'S latest book: La Régression tranquille du Québec (1980-2018)
TÜRK (Articles)
Subscribe to:
Posts (Atom)